Dag 10: Dagje hoofdstad

4 augustus 2017 - Canach, Luxemburg

Vandaag vertrokken we vroeg vanuit het hotel omdat we op tijd in Luxemburg (dit keer de stad Luxemburg) wilden zijn omdat het daar met parkeren heel druk kan worden omdat er weinig parkeerplaatsen zijn. Wij reden naar een P+R parkeerplaats aan de rand van de stad en van daaruit konden we met de bus richting het centrum van de stad. Omdat wij een Luxemburg Card hebben konden wij vrij gebruiken maken van de parkeerplaats en van het openbaar vervoer, ideaal!

​Na het parkeren van de auto kwam al snel de bus en met een klein kwartier waren we in hartje centrum van het stad. We stapten uit vlakbij de Adolphs Brug,dit is een oude en hele hoge Romeinse boogbrug. We liepen de brug open en aan de zijkant konden we wat foto's maken. Hierna hebben we hier een stuk rondgelopen en her en der foto's kunnen maken van de mooie stad. Vervolgens liepen we verder de stad in en liepen langs het paleis van de Groothertog van Luxemburg (was niet thuis), langs net Nationaal Kunstmuseum en diverse andere gebouwen. Uiteindelijk kwamen we uit bij de oude binnenstad van Luxemburg die veel lager gelegen is. Deze omgeving staat ook op de UNESCO werelderfgoedlijst. Dit is een erg mooie omgeving en erg mooi om te zien, hier hebben we dan ook veel foto's gemaakt en een tijdje rondgelopen en gekeken. Hierna zijn we een stuk door de winkelstraat gelopen en hebben we nog wat souvenirs gekocht. De binnenstad van Luxemburg heeft overigens wel wat weg van Parijs, alleen dan wel de miniatuurversie ervan natuurlijk. Overigens wordt er in Luxemburg heel hard gewerkt aan gebouwen en zelfs aan een nieuwe tramlijn.

​Na de winkelstraat waren weer terug bij de bushalte en reden met de bus verder naar Kirchberg, dit is een deel van de stad met veel kantoren en overheidsgebouwen en ook een groot en modern winkelcentrum. Hier hebben we even rond gelopen en ook geluncht om vervolgens de bus terug te nemen naar de hele andere kant van de stad waar we de auto geparkeerd hadden. Inmiddels was het weer behoorlijk warm geworden en af en toe behoorlijk zonnig en was het fijn om weer even in de auto met airco te zitten.

​We reden de parkeergarage uit en reden de stad uit en zijn hierna gereden naar de Amerikaanse Begraafplaats waar militairen begraven zijn die omgekomen zijn in de tweede wereldoorlog. Deze begraafplaats is iets kleiner dan die in Normandie en Limburg die we hebben gezien, maar zeer zeker niet minder indrukwekkend. Zoals we ook al eerder in Normandie en Limburg hadden gezien was ook deze heel erg netjes en zeer goed onderhouden. Ook nu was het wederom zeer indrukwekkend om te zien, Op deze begraafplaats liggen o.a. de bekende Generaal Patton enkele soldaten die voorkomen in de serie Band of Brothers begraven. Hierover was ook informatie te vinden in het bezoekerscentrum.

​Hierna zijn we nog even naar de supermarkt geweest en daarna terug naar het hotel. Morgen hebben we nog 1 volledige dag in Luxemburg en gaan we nog allerlei dingen bekijken die we nog niet gezien hebben in andere delen van het land.

Vanuit Luxemburg een fijne avond,

Dees en Ben

20170804_101617 20170804_102638 IMG_1627 IMG_1632 IMG_1637 20170804_104727 20170804_105010 20170804_105411 IMG_1653 IMG_1661 IMG_1674 IMG_1678 IMG_1683 IMG_1692 IMG_1725 IMG_1732 IMG_1739 IMG_1742 IMG_1745

1. Johan en Willy:
    4 augustus 2017
    Jullie ook een fijne avond vanuit een zonnig Ulvenhout! Groetjes van ons xx
  2. Ron & Corry:
    5 augustus 2017
    Hoi Ben en Desiree, weer genoten van jullie verhaal en de prachtige foto's!! Wat een mooie stad, zeg. Fijne laatste dag in Luxemburg en voor morgen alvast een goede reis gewenst! Groetjes, Ron en Corry