Dag 10: Laatste dag in IJsland

13 augustus 2019 - Akureyri, IJsland

Vandaag is onze laatste dag in IJsland en die begon vroeg met een ontbijt omdat we ons om 07.45 uur moesten melden voor onze laatste excursie van deze reis en de laatste dag in IJsland. Nadat we ons in het theater gemeld hadden gingen we naar de bus voor de start van de excursie. We hadden vandaag weer een Nederlandstalige gids en die van vandaag kwam ook nog eens uit de buurt, namelijk uit Gouda toevallig.

We vertrokken vanuit Akureyri voor een mooie rit door de bergen rondom Akureyri, hier konden we gelijk al mooie foto’s maken voordat we onze eerst stop maakten bij de Godafoss waterval. Dit is een iets kleinere waterval als degene die we in het weekend zagen bij Reykjavik maak deze vonden wij wel mooier. Nadat we foto’s hadden gemaakt en de onvermijdelijke souvenirshop weer hadden bezocht reden we door naar de volgende stop, dit was het meer van Myvatn. Onderweg reden we door een schitterend landschap van vulkanen en lavavelden, welke we vanuit de bus goed konden zien.

Aangekomen bij het meer van Myvatn maakten we een rondje waar hete modderpoelen waren. Het was goed te zien dat de vulkanen hier nog zeer actief zijn. De lucht was wat minder prettig, door de zwavelgeur stonk het behoorlijk maar het was wel erg mooi oom dit ook te zien. Op deze excursie met veel stops was het daarna weer tijd om door te gaan. De volgende stop was het lava labyrinth van Dimmuborgir. Dit is een groot gebied met hoge en minder hoge lava rotsen welke zijn ontstaan uit vroegere uitbarsting van de vulkaan. Onder leiding van de gids liepen we een aardig rondje door het labyrinth en konden we dit goed bekijken en ook weer erg mooie foto’s maken.

Overigens zijn er in IJsland ook iedere dag tientallen aardbevingen, hier merk je overigens niks van.

Hierna was het de bus weer in en door na de laatste stop, dit was bij een veld met pseudo kraters. Dit lijken echte kraters maar deze zijn niet meer in werking. Ook hier konden we wederom mooie foto’s maken en voor de laatste keer in IJsland wat souvenirs kopen. We hebben in IJsland veel, mooie en nuttige souvenirs gekocht, wel moeten we nog kijken hoe ze in de koffers gaan passen straks.

Na deze stop was het tijd om terug te gaan naar het schip te gaan, we reden weer door de prachtige omgeving met de vele bergen waar bovenop sneeuw lag, deze was overigens pas gisteren gevallen toen hier weer voor het eerst sneeuw viel. Onderweg zagen we ook nog een walvis welke we gisteren ook al een aardig aantal hadden gezien. Van onze gids hoorden we zelfs dat het gisteren op het nieuws was geweest dat er gisteravond een stuk of 15 in de buurt van ons schip zwommen, zoveel hadden wij er niet gezien maar wel een aardig aantal. Helaas is het heel lastig om deze op de foto te zetten, al hebben we wel wat pogingen gedaan.

Na een laatste rit door Akureyri kwamen we aan bij het schip waar we weer incheckten, door de beveiliging gingen en ruim op tijd waren voor het vertrek van 15.00 uur. Vlak voor vertrek meldde de kapitein dat de overtocht naar Alesund in het begin nog iet wat onstuimig zou zijn door de restanten van de storm maar dat het vannacht rustig zou gaan worden.

Met een koffie op ons terras keken we naar het wegvaren in Akureryi, als was het wel behoorlijk fris maar het was wel mooi om te zien. ‘S-avonds hebben we oerhollands gegeten (patatje met en broodje kroket) in het Dutch Cafe en daarna zijn we weer naar ons vetrouwde plekje gegaan. Het is inderdaad nog wat onstuimig momenteel maar lang niet zo erg als het was eergisteren.

Morgen hebben we een zeedag en gaan we lekker relaxen en varen we verder richting Noorwegen na mooie dagen in het zeer mooie IJsland. Om technische redenen kregen we momenteel helaas geen foto’s geplaatst op dit reislog.

Vanaf net boven de NoordOost kust van IJsland, een fijne avond,

Dees en Ben

634284DC-2D03-44E8-89EC-0B8BBE1A9D830D863D1A-D205-4A21-BDF4-6562CE982FB5CBA1BAA4-BEAB-43BD-A78C-BE3D96272FBB0152BBEB-3B64-4607-9329-AB3123F2F90086B4023C-AFF6-4904-9DEB-EA5BAE6262376D617583-2D60-4503-B992-E409AAE6561E520BDDCE-9923-4A12-AA36-ADBAE8FF36700779AC79-3CF3-40A0-977F-8B78CA95EDA087DC4268-75C5-471D-872E-F14D12B29A0BEDE8A983-4D4E-4944-8070-D4B189BB928AC0112D4F-D6EC-4350-929B-78D66979A282

1. Johan en Willy:
    14 augustus 2019
    Op naar Noorwegen en een dagje zee! De foto's houden we te goed! Een fijne dag gewenst! Groetjes van ons!
  2. Ron & Corry:
    14 augustus 2019
    Weer heel veel moois gezien zo te lezen! Zien, daarvoor moeten we nog even geduld hebben. 😕😏 Rustige nacht gewenst en morgen een fijne en relaxte zeedag! Groetjes vanuit den Haag 😊