Dag 3: First port of call Newcastle, toer door binnenland van Engeland

6 augustus 2019 - Newcastle Upon Tyne, Verenigd Koninkrijk

Vandaag kwamen we naar anderhalve dag weer aan land en wel in Newcastle upon Tyne, Engeland. Wij waren voor zevenen al wakker en ondanks de jetlag al goed fit, al hadden we vannacht natuurlijk wel een uurtje langer want het is 1 uur vroeger hier uiteraard. Toen we wakker waren konden we op onze televisie (waar we webcams aan de voor en achterkant van het schip hebben) al zien dat er land in zicht was en niet veel later voeren we met prachtig weer en zon de haven van Newcastle binnen (althans de haven ligt in Southfields, vlakbij Newcastle).

Na dat het schip eerst de swing deed (zo noemt de kapitein dat en is het 180 graden draaien van het schip zodat hij goed ligt voor vertrek) legde het niet veel later aan aan de kade. Terwijl wij een ontbijtje deden stapten de eerste mensen van boord. Wij moesten ons daarna melden in het theater voor onze excursie. Niet veel later stapten we het schip af en hadden we weer vaste grond onder de voeten. Ondanks dat we dachten dat dit wel weer fijn zou voelen maakte het eigenlijk totaal geen verschil met aan boord, al merk je daar bijna niet dat je op een schip zit zo groot is het.

Met de bus vertrokken we, onder begeleiding van een geweldige gids met een leuk Noord-Engels accent voor onze tour richting het binnenland van Noord Engeland. We reden door de binnenstad van Newcastle en daarna de stad uit richting de eerste stop, namelijk Hadrian’s Wall. Dit is een muur gebouwd door de gebouwd om aanvallen uit het latere Schotland tegen te houden. Bij een groot stuk van de muur stopten we en in lichte regen konden we foto’s maken en daarna weer terug de bus in. We reden nu door de North Pennines, een groot natuurgebied met veel heuvels en mooie uitzichten, vanuit de bus konden we foto’s maken en ook stopte de bus om foto’s buiten te kunnen maken, die erg goed gelukt zijn. Vervolgens stopten we in het dorp Stanhope voor een stop van 3 kwartier om onder andere wat te lunchen.

We vervolgden onze toer door de North Pennines, door kleine mooie dorpjes en mooie landschappen, en reden door het door Alston wat het hoogste dorp is in de omgeving en waar de lucht zeer zuiver is. We stopten vervolgens even in net dorp Corbridge en reden daarna terug naar het schip.

We hebben hierna in het Dutch Cafe een oerhollands broodje kroket en een patatje met gegeten, ook dat kan gewoon hier, inmiddels is dat 1 van onze favoriete plekken op het schip, ook vanwege de erg goede koffie. Hierna zijn we terug gegaan naar onze kamer om op ons balkon het vertrek te zien vanuit Newcastle. Rond 18.00 uur vertrokken we, na een zeer geslaagde dag, uit Newcastle. Aan de kade was het erg druk met mensen, we lazen later namelijk dat de Nieuw Statendam het grootste schip was wat hier ooit was en inmiddels hebben we ook veel foto’s verzameld die mensen op de kade hebben gemaakt bij ons vertrek, erg leuk ook. Onder het luide geluid van de scheepshoorn voeren we de haven uit richting onze volgende bestemming, Edinburgh in Schotland.

Inmiddels zitten we op de 12 verdieping, 1 van onze andere favoriete plekjes en hebben hetzelfde uitzicht als de kapitein, namelijk voorruit. We varen inmiddels richting het Noorden en de verwachte aankomsttijd is nu 07.15 uur morgenvroeg. Ook die aankomst proberen we weer te zien en onze volgende excursie morgen is al om 08.00 uur.

Groetjes vanaf de Nieuw Statendam,

Dees en Ben

3BFF1997-565F-42AA-AD37-CA33A29ADDD49A6DB4DA-BB4F-4C6B-A738-E0CA9C4CED7597476ACF-8F50-41D5-BE43-872E73DD8E2CD7689941-A2C4-493E-B2BB-16B09B0123A3268E6BFC-BE7D-4DD1-BF6D-D7D29AB1066E88D00379-474C-4559-B2EF-4805B0BB9F343FC98CDA-33B6-4373-BA7D-B78BF58FD7B67AA8F0AC-FD47-47E1-B577-9D9C26504978126DCE06-24DC-4124-A849-326C82656EBFC4AB841A-E8EA-43A1-A54F-4488FDBA0369DBC46D04-1A28-4444-9C7A-C8068CCE1C49143166F8-8D3B-4502-8C57-AB5F70D3A099

1. Ron & Corry:
    7 augustus 2019
    Goed bestede, interessante dag! Geniet morgen van Edinburg! Tja in Engeland eet je broodje kroket😅 welterusten voor straks! 😪