Dag 12: Op stap in Alesund

15 augustus 2019 - Ålesund, Noorwegen

Vandaag kwamen we aan in Noorwegen en wel in Alesund. Vannacht was de tijd weer een uur vooruit gegaan zodat we nu weer dezelfde tijd als Nederland hebben. We konden vanochtend rustig aan doen en rustig ontbijten want de aankomsttijd was pas 10.00 uur.

Rond 09.00 uur bereikten we de Noorse kust en voeren de fjorden rondom Alesund in. Een uur later bereikten we de haven en meerden we aan bij de haven van Alesund, welke midden in de stad lag vlakbij het stadhuis. Nadat de loopplanken gelegd waren kon iedereen het schip af en nadat de grote meute weg was zijn wij ook van boord gegaan.

We zijn het centrum ingelopen en zijn eerste naar de oude haven van de stad gelopen en hebben daar foto’s gemaakt. Het was vandaag heerlijk weer en het was dus heerlijk om rond te lopen buiten. Het was vandaag maximaal 22 graden en met vooral in het begin veel zon.

We hebben verder rondgelopen in de winkelstraten van het centrum, de haven waar wij lagen en nog wat andere plekjes. Uiteraard hebben we ook weer wat leuke souveniertjes gekocht. Alesund is op zich niet zo heel groot, er wonen er maar 41.000 mensen, en het centrum is heel compact en kan je dus makkelijk belopen binnen een paar uur.

Hierna zijn we terug naar het schip gegaan, weer door de beveiliging (iedere keer als je het schip op gaat moet je door poortjes en worden je spullen gescand, net zoals op een vliegveld. We zijn even op onze kamer geweest en vervolgens hebben we een groot deel van het schip rondgelopen om foto’s te maken. Door dat veel mensen van boord waren was het behoorlijk rustig en konden we heel goed foto’s maken.

Na het foto’s maken en een bakkie koffie zijn we gaan zitten op een van de vele zitjes die er zijn op het schip en is Desiree begonnen aan het fotoboek, erg handig als je zoveel tijd hebt en ruimte op daaraan te werken.

Na het diner zijn we terug naar onze kamer gegaan en konden we op ons balkon zien hoe we de haven van Alesund weer uitvoeren, door de grootte van het schip en het feit dat de haven van Alesund niet heel groot is, was dit nog aardig passen en meten maar inmiddels varen we alweer langs de kus richting het zuiden naar onze volgende stop in Noorwegen, namelijk Bergen. Hier varen we rond 04.30 uur het fjord in, rond 07.00 uur onder een grote brug door en om 08.00 uur zullen we daar aan meren in de haven.

Omdat we Bergen al aardig kennen van onze Scandinavie reis in 2016 (en een geweldige stad vinden) gaan we hier zelf stap.

Voor Jack, een filmpje van de zijstaptik zal waarschijnlijk heel lastig worden want het gebeurd steeds onverwachts als het schip even hard over de golven beweegt maar tante Desiree heeft wel wat filmpjes gemaakt van de zee wat de zijstaptik veroorzaakte, die zijn misschien nog wel leuker om te zien.

Fijne avond vanuit Noorwegen,

Dees en Ben

EAF26D39-A725-4326-998D-93104AC67307A3DB79AB-355A-406D-A68D-28EA7D99D5FC481E14CF-6602-4A69-BE3F-DAC174FB5DA8340BDC91-7C3A-4A1F-AA63-93423C6EB6E6A4966265-4EBB-48B8-AADC-F105F2BCEA2DA142FF72-44D9-449D-9C3E-945DFA1A9260934EF507-0E3D-4450-AAA0-866339C36C7D

7893FD9E-B7F7-4B45-AAB5-F87B19F506BEA7B97F95-01B9-4691-8FC2-37B466A0EB19

1. Johan en Willy:
    15 augustus 2019
    Hoi Ben en Dees, dat ziet er weer schitterend uit! Inderdaad heel handig dat je tijd hebt voor het fotoboek, we zijn reuze benieuwd!! Heel veel plezier in Bergen! Een fijne avond nog! Groetjes van ons
  2. Ron & Corry:
    16 augustus 2019
    Hoi Ben en Dees, weer thuis, dus rustig de tijd om jullie verhalen te lezen, foto's te bekijken en te reageren. Ook de foto's van Noorwegen zijn prachtig! Ik mis wel een filmpje!! Vind niet alleen Jack leuk..... Zal wel erg leuk zijn om vandaag terug in Bergen te zijn. Geniet maar lekker en succes met de start van het fotoboek! Groetjes van ons