Dag 11: Onderweg van IJsland naar Noorwegen

14 augustus 2019

Vandaag hadden we weer een zeedag en dat betekent dus rustig aan doen en relaxen. De tijd is vannacht weer een uur vooruit gegaan dus het verschil met Nederland is nu nog maar 1 uur en de komende nacht gaat de tijd weer een uur vooruit en is de tijd dus weer gelijk met Nederland. Gisteren hebben we ook nog 4 uur boven de poolcirkel gevaren hoorden we vanochtend, helaas geen noorderlicht helaas, het was heel mistig. Het schip gebruikte ook regelmatig de scheepshoorn om schepen in de buurt te waarschuwen, iets wat heel normaal schijn te zijn in de scheepvaart.

We starten vanochtend met ontbijt, je kunt hier overigens alles eten bij het buffet, heel veel soorten broodjes, een Engels ontbijt, fruit, diverse sapjes en yoghurt enz, kortom keuze genoeg. Na het ontbijt hebben we nog een koffie gedaan in het Dutch Cafe, waar het heerlijk rustig was. Mogelijk dat veel mensen op hun kamer waren omdat de zee weer iets ruiger was en daardoor het schip meer bewoog. Overigens was dit niets in vergelijking bij de storm van eerder deze week en als je gewoon normaal bewoog was er niet zo veel aan de hand. Af en toe had je een zijstap-tik zoals wij dat noemen.

Na de koffie gingen we naar het theater, daar ging de kapitein namelijk een virtuele rondleiding geven door de gedeeltes van het schip die wij niet kunnen zien, vertellen over het schip en vragen beantwoorden. Allereerst werd een film getoond van het schip waarna de kapitein aan de hand van foto’s alle ruimtes door liep en vertelde wat daar precies gebeurde en hoe modern het schip is (het is natuurlijk pas opgeleverd in december 2018). We zagen de brug, de controlekamer, de ruimte met de motoren en de ruimtes waar het personeel verblijft. Ook zagen we hoe enorm groot het gedeelte is wat onder water ligt. Ook kwamen alle details van het schip voorbij, zoals dat het schip 299,79 meter lang is omdat het boven de 300 meter in een andere klasse en dus zwaardere licentie valt. Ook vertelde hij over zichzelf, de kapitein komt uit Ierland, is kapitein sinds 2013 en was dat voornamelijk op de Veendam en de Koningsdam (het zusterschip van de Nieuw Statendam) en nu voor een 2e keer op dit schip.

Hierna kwamen de vragen en uiteraard kwam de vraag over de storm, dit was een moeilijke keuze en er is zelfs overwogen om toen al naar Noorwegen te varen maar uiteindelijk toch naar Akureyri te varen en door vol gas te geven het ergste voor te zijn. Toen wij in de haven lagen is er een zeer zware storm geweest boven IJsland, aan de hand van foto’s was dit ook duidelijk te zien. Ook waren er veel kinder(logica)vragen, zoals varen de schepen ook tussen Holland en Amerika en hoe de dag van de kapitein er uit zag. De kapitein deed het heel relaxed en met veel humor zodat het erg spontaan en leuk was. Ook op de vraag waar hij nog eens graag naar toe wilde antwoordde hij met humor, namelijk Isafjordur (de haven die we gemist hebben). Dit was erg leuk om bij te zijn en ook zeer interessant.

Hierna hebben we de rest van de dag lekker rustig aan gedaan, een bakkie hier en een bakkie daar, een loopje over het dek, af en toe op de kamer en af en toe in een bar en uiteindelijk het diner in het buffetrestaurant.

Daarna zijn we naar ons vaste plekje gegaan waar we zojuist een enorme grote regenboog hebben gezien. Morgenochtend komen we rond 10.00 uur in Alesund en gaan we zelf op pad in het stadje.

De foto’s van gisteren hebben we overigens inmiddels ook bij het verslag van gisteren geplaatst.

Als jullie ons schip weer willen zien, in Alesund is weer een webcam: https://www.webcam-4insiders.com/en/weather-Ålesund/6412-Ålesund-weather.php

Vanaf de Nieuw Statendam op de Noorse Zee, een fijne avond.

Dees en Ben

944D13A1-72BD-4E46-96C0-F83E14117A7556C9B670-1DD5-4936-BA23-59CD0D7B56643F15CE5F-546F-4A25-B6C0-70DBBB1CC71F7025AFDA-F5EF-4A1F-8212-B6E3984FCB8B715F3325-164A-42A9-91EE-101CD73B960B71E3B45F-0055-4F78-A85A-3A6A15E940A8497CBC51-B889-46FB-A2B5-41425F97BDDA485F827C-2C1B-4CF8-A91B-E4CDFA2F8EFD714F1205-D567-4DC6-9274-F55AB9FC7FDF379CAB61-2618-410D-B35B-E090C972AE62CDA3404A-01D7-44F1-82E3-203DFC01B9AA

1. Johan en Willy:
    14 augustus 2019
    Hoi, ook wel weer lekker zo'n relaxt dagje en de koffietjes doen. Wat een schitterend mooi schip is het! Voor zometeen welterusten en morgen een mooie dag in Noorwegen gewenst! Groetjes van ons!
  2. Jack:
    15 augustus 2019
    Hoi ome Ben en tante Dees,
    kunnen jullie een filmpje maken van de zijstap-tik?
    Groetjes, Jack