Dag 15: Ontschepen en weer thuis

18 augustus 2019 - Waddinxveen, Nederland

Vandaag was onze laatste ochtend op zee en dus ook de laatste dag van de cruise. We hadden gisteren al onze koffers gepakt dus hier hoefden we niet heel veel meer aan te doen, behalve dan de laatste dingetjes.

We hadden de wekker vroeg gezet (03.00 uur!!) want we vonden het ook wel leuk om te zien hoe het schip de sluis in voer. Toen wij gisteren gingen slapen hadden we de Nederlandse wateren al bereikt en voeren we ter hoogte van Texel. Vanochtend toen de wekker ging hadden we net de Noordzee verlaten en voeren we richting de sluis van IJmuiden. Het was nog heel donker en op een enkeling (en de kapitein na) was iedereen nog in ruste op het schip.

Het was weer leuk en mooi om te zien dat het schip heel rustig de sluis in voer en eigenlijk al vrij snel weer verliet richting Amsterdam. Wij wilden eventueel nog verder de route richting Amsterdam bekijken maar door het vroege tijdstip lukte dit niet en beiden vielen weer in slaap en werden we pas weer wakker van de wekker om 06.00 uur.

Inmiddels waren we zojuist het centraal station gepasseerd en voeren we richting de cruise terminal. Hier werd het schip weer gedraaid en klaargelegd voor de volgende reis. In het schip begonnen de voorbereidingen voor de ontscheping en omdat wij zelf onze koffers mee van boord zouden nemen mochten wij met de eerste groep van boord en dit kon uiteindelijk om 07.15 uur. We verlieten onze kamer en gingen richting het 2e dek waar de uitgang was.

Na voor de laatste keer te zijn gescand verlieten we op dezelfde manier waarop we aan boord waren gekomen de Nieuw Statendam en liepen richting terminal. Na een loopje richting station zaten we vrij snel in de trein en na een vlotte treinreis waren we net voor 09.30 uur weer thuis in Waddinxveen.

Inmiddels zijn we druk bezig met koffers uitruimen, wassen en met het fotoboek. Maar bovenal zijn we aan het nagenieten van een supergeweldige mooie cruise die we hebben gemaakt, de mooiste reis die wij gemaakt hebben. De cruise was geweldig, het leven aan boord beviel ons uitstekend en de excursies waren super en de natuur en steden die we hebben gezien waren prachtig, wat ook geweldig mooie foto’s heeft opgeleverd. De Nieuw Statendam is een prachtig schip met alles erop en eraan waarvan we alles optimaal hebben benut. Het schip zat helemaal vol met bijna 2700 mensen en bijna 1000 man personeel maar we hebben geen moment het gevoel gehad dat het ergens heel druk was. Daarnaast hadden we een heerlijke luxe hut met een heerlijk balkon waarvan we het in-en uitvaren in de havens goed konden meemaken en ook op andere momenten prima konden vertoeven.

Wij vonden de reacties van iedereen superleuk om te lezen en leuk dat iedereen meeleefde, dank jullie wel daarvoor!

Terwijl de Nieuw Statendam zich in Amsterdam opmaakt voor haar volgende reis zonder ons (voelt toch een beetje vreemd om vandaag niet terug aan boord te gaan) gaan wij de komende week heerlijk nagenieten van onze mooie cruise.

Groetjes vanuit Waddinxveen en een fijne zondag!

Dees en Ben