Dag 7: Olympisch Lillehammer

1 augustus 2016 - Lillehammer, Noorwegen

Vandaag zijn we een week onderweg en zitten we ook op de meest noordelijke plek tijdens onze reis, namelijk in Lillehammer. Vanochtend hebben we eerst ontbeten en zijn daarna richting centrum van Lillehammer gereden. De wegen zijn hier behoorlijk pittig om te rijden aangezien Lillehammer tegen een berg aan gebouwd is en de wegen dus erg steil zijn.

In het centrum hebben we een rondje gelopen en vervolgens zijn we doorgereden naar het openlucht museum aan de rand van Lillehammer. Dit is een museum met huisjes van de afgelopen honderden jaren waar de mensen in deze omgeving in woonden welke gelegen zijn in een mooi bergachtig park. In het park konden we hele mooie foto's maken, van het park zelf maar ook van de omgeving en hebben we rondgelopen met heerlijk weer. Na dat we het hele park gezien hadden zijn we terug naar de ingang gegaan en hier was ook gelijk de ingang van het Noorse Olympisch museum.

In het olympisch museum was er van alles tentoongesteld over de Noorse olympische geschiedenis, over de olympische spelen in Lillehammer in 1994 maar ook over alle andere olympische spelen tot aan nu toe. Het museum was mooi opgezet met veel foto's, video's maar ook veel medailles welke door Noorse sporters behaald waren op de olympische spelen.

Na dit museum hebben we hier ook even een lunch gedaan waar ineens ook een bus vol Nederlanders kwam binnen zetten dus de hoofd taal was ineens gewoon weer Nederlands. Overigens zitten er in deze omgeving heel veel Nederlanders want je ziet heel veel gele kentekens rijden en hoort veel Nederlands praten.

Na het museum reden we door richting de Olympische skischans die in de bergen boven Lillehammer ligt. Als eerst zijn we helemaal naar boven gereden om bovenop de skischans te gaan kijken. Boven op de schans hadden ween mooi uitzicht over heel Lillehammer en konden we erg mooie foto's maken. Ook konden we zien hoe ongelooflijk steil en hoog de skischans is. Na de nodige foto's hebben we wat souvenirs gekocht en zijn we een klein stuk naar beneden gereden om onderaan de schans te gaan kijken.

Inmiddels was de schans ook in gebruik want werd er getraind door het Noors nationale team, die hier een uur trainden en dat konden we dus goed zien toen we eenmaal naar beneden gereden waren. Het was erg spectaculair om te zien, ondanks dat het geen wedstrijd was maar gewoon een training. We hebben ook een paar filmpjes gemaakt en een paar zullen we sturen via de vakantie app. We hebben hier de nodige foto's gemaakt en hier ook een tijdje heerlijk in de zon gezeten.

Hierna zijn we terug naar het hotel gereden en na daarna nog wat gegeten te hebben, hebben we nu een rustig avondje en bereiden we ons voor op de volgende reis van morgen. Morgen vertrekken we richting het westen van Noorwegen en hebben we een aardige rit voor de boeg.

Vanuit Lillehammer, groetjes en een fijne avond,

Ben en Dees

Dag 7: Openlucht museum Openlucht museumOpenlucht museum Openlucht museumOlympisch museum Olympisch museumOlympisch museum Olympisch museumSkischans Lillehammer Uitzicht vanaf skischansBen en Dees in Lillehammer Skischans LillehammerSkischans Lillehammer Skischans LillehammerOlympische vlam Lillehammer Skischans LillehammerSkischans Lillehammer Ben en Dees bij skischansUitzicht vanaf skischans Skischans Lillehammer