Dag 9: Storm en andere haven dan gepland

12 augustus 2019 - Akureyri, IJsland

Vanochtend waren we al om 04.00 uur wakker. Zoals gezegd zou het gaan stormen en toen wij vanochtend veel te vroeg wakker werden was het al behoorlijk onstuimig. Inmiddels zaten we op het uiterste puntje van IJsland in het Noordwesten van het land. Door de kapitein was gezegd dat het ergste zou komen tussen 05.00 uur en 10.00 uur en hier was geen woord van gelogen. De wind werd steeds harder en de golven steeds harder en daardoor het schip ook steeds onrustiger. We konden nog wel door de kamer lopen maar moesten ons soms wel vasthouden maar echt gevaarlijk werd het nooit. Desiree kon zelfs op het hoogtepunt gewoon nog douchen en filmpjes maken, wel van binnenaf uiteraard.

Soms was er echt het “achtbaan” gevoel dat het schip omhoog kwam door de golven en dan weer naar beneden ging, dit ging soms met veel geweld en kabaal. Het vooral niet leuk om mee te maken, overigens kon er gewoon door het schip gelopen worden en draaide alles gewoon normaal, alleen mocht niemand op de buitendekken komen logischerwijs.

Tijdens dit hebben wij wat filmpjes gekeken en kwamen we de tijd goed door, het ontbijt hebben we op de kamer laten bezorgen, dat vonden we wel zo prettig. Rond 10.00 uur kwam het volgende bericht van de kapitein dat het niet erger mee zou worden en dat we met 2 uur het fjord in zouden varen en dat dan de rust zou terugkeren. Er was ook goed nieuws, een ander schip was niet naar Akureryi gekomen en daardoor konden wij om 14.00 uur al aanmeren en hoefden we niet tot 16.00 uur te wachten in het fjord.

Rond 12.00 uur voeren we inderdaad en keerde de rust weer terug en bewoog het schip niet meer en deden wij ook een rondje door het schip. Van het personeel hoorden we dat dit wel vaker voorkomt maar nog niet met dit schip, al is dit pas een half jaar oud natuurlijk. Rond 14.00 uur voeren we de haven van Akureryi in en meerden we aan. Desiree heeft een filmpje gemaakt hoe het schip wordt vastgelegd en dit is erg grappig omte zien. Nadat het schip was vrijgegeven zijn wij van boord gegaan en hebben een rondje door het stadje gedaan en nog wat souveniertjes gekocht. Akureryi is een klein stadje wat ligt in een fjord, het was ook leuk om dit te kunnen zien want dit zat eigenlijk niet in de planning. Overigens is het weer hier ook niet best maar hier is het vooral regen en zelfs sneeuw!!! Hierna hebben we gegeten en inmiddels zitten we op ons vertrouwde plekje in het Crow’s nest met uitzicht op stad en fjord.

Om iedereen gerust te stellen, wij zijn beiden niet (zee) ziek geworden, het was wel een heel onprettig gevoel en niet fijn om mee te maken maar het was niet gevaarlijk als je geen gekke dingen deed en we zijn hem verder prima doorgekomen. Aan boord hebben we een uitstekende kapitein en bemanning die geen gekke dingen doet en ons alle maritieme en weer informatie geeft zodat we precies op de hoogte zijn. Het was heel jammer van onze excursie in Isafjordur (helaas geen echt puffins, dus maar een pluche) maar veiligheid gaat boven alles. Momenteel is het op de zee boven IJsland zeer slecht weer met zware storm en als we vanmiddag waren vertrokken in Isafjordur hadden we daar midden in gezeten en nu liggen we lekker rustig in de haven van Akureryi.

Morgen hebben we onze laatste excursie (in Noorwegen gaan we zelf op pad) met weer veel interessante dingen, starttijd 07.45 uur.

Vanaf de Nieuw Statendam in Akureryi een fijne avond,

Dees en Ben

97E0F806-8EC0-4D1E-B7C7-42D1ABA1A828F0C8F471-81B8-4258-ADF5-DD9920B7376A70FACA6C-7DDA-4600-A23E-4C27960C7B0599791433-DFF0-4AEF-95BA-2D29AE323E52FDE2C1FB-54F1-4516-92C6-94D6CB7B65FD02915062-C24F-4685-9BAB-B0335BD426DE09EF9628-DD1C-42BD-8312-1FBFE1EE3DFC15A300FF-783F-4766-9FEB-BB31C73D3782A0FFBC26-48D5-46DA-B5DE-566E24F0D4D3C37C6CB7-E374-4633-8870-68280643C74C9EDA0B03-6818-4176-9AAC-39595E41D8DC762A8F8E-3626-4DDC-AE52-51C65609CC68

1. Ron & Corry:
    13 augustus 2019
    Gelukkig we zijn weer helemaal op de hoogte van jullie wel en wee! Klinkt best wel heftig die storm en ook de luchten zeggen wel wat. Dat zelfs zo'n groot schip daar last van heeft. Fijn dat jullie niet zeeziek waren, want zoals Jack al zei : op een schip kun je zeker misselijk worden, vooral met zo'n storm. Geniet van jullie laatste dag op IJsland! Groetjes vanuit nu nog een zonnig Veenendaal.
  2. Johan en Willy:
    13 augustus 2019
    Gelukkig dat alles goed is gegaan! Geniet lekker daar!! Groetjes van ons!