Haven overgeslagen, storm op zee

12 augustus 2019 - Akureyri, IJsland

Even een kort bericht, zoals jullie wel gemerkt hebben, hebben we gisteren (bewust) geen verhaal geplaatst. Gistermiddag zijn we om 17.00 uur vertrokken vanuit Reykjavik en gelijk kwam er bericht van de kapitein dat we de haven Isafjordjur gingen over slaan. In Isafjordjur zouden we met tenders aan land gaan omdat het schip te groot is voor de haven maar vanwege het slechte weer was dit niet veilig en daardoor konden we niet in Isafjordjur aan land en zijn we gelijk door gevaren naar Akureyri, onze volgende haven. Helaas betekende dit voor ons dus geen puffin excursie (erg jammer maar veiligheid gaat voor alles).

Ook meldde de kapitein dat er storm op komst was en dat met het doorvaren naar Akureyri het zwaarste van de storm vermeden werd. Vannacht en vanochtend hebben we inderdaad wel behoorlijke storm gehad wat niet heel fijn was. De zee was behoorlijk wild en er was een behoorlijke harde wind tot 80km per uur, wat op zee niet heel fijn is kunnen we inmiddels vertellen. Wij zijn sinds 04.00 uur wakker en sinds die tijd tot omstreeks 12.00 uur is het vrij wild geweest. Wij zijn beiden niet (zee) ziek geworden en zijn de tijd aardig goed doorgekomen, al was er af en toe wel het “achtbaan” effect. Rond 12.00 uur zijn we het fjord ingevaren en sinds een klein half uur liggen we aan wal. Net is omgeroepen dat het schip is vrijgegeven door de autoriteiten hier en we kunnen dus zo weer even vaste wal onder de voetjes voelen.

In Akureyri is het momenteel 7 graden, regenachtig met soms wat sneeuw maar wel windstil waar we erg blij mee zijn. Op zee wordt vanavond een zware storm verwacht maar daar gaan wij niets van mee krijgen en deze storm zal verder trekken richting West IJsland, waar wij al geweest zijn.

De verhalen van gisteren en vandaag volgen later, eerst gaan we zo even frisse lucht opsnuiven.

Vanuit een heel rustig Akureyri een hele fijne dag,

Dees en Ben