Dag 5: Van de Noordzee naar de Atlantische Oceaan

8 augustus 2019 - Orkney-eilanden, Verenigd Koninkrijk

De dag begon eigenlijk gisteravond al, we wilden namelijk het vertrek vanuit Edinburgh meemaken maar dat ging hem helaas niet worden. We zouden namelijk vertrekken om 01.00 uur maar dit blijkt uiteindelijk 03.30 uur te zijn geworden. Vanochtend hebben we via het praatje van de kapitein (wat hij dagelijks doet met alle informatie over de reis en het weer van de dag) dat er gisteravond een medisch noodgeval was en dat daardoor het vertrek vertraagd was.

Toen wij vanochtend wakker werden waren we alweer halverwege Schotland en had het schip er flink de vaart in. Vandaag hadden we een zeedag en konden we heerlijk rustig aan doen. Eerst hebben we een ontbijtje gedaan in het buffetrestaurant en daarna hebben we een koffie gehaald in net Dutch Cafe en zijn we gaan zitten in 1 van de vele barretjes. Hier begon toen ook een demonstratie bloemschikken, dit klonk heel duf maar was eigenlijk best grappig. Dit werd gedaan door de bloemist die hier voor de vele verse bloemen aan boord zorgt. In Amsterdam hebben ze veel bloemen ingeladen voor de eerste week en morgen vertrekt er weer een vliegtuig vol met bloemen vanuit Amsterdam richting Reykjavik met de bloemen voor de komende week.

Hierna zijn we naar boven gegaan naar het Sun Deck waar we ons buiten op het achterdek hebben gesettled. Het was toen nog aardig mooi weer en zonnig maar helaas werd dit minder en werd het ook behoorlijk fris waardoor we even terug naar de hut zijn gegaan.

Inmiddels bereikten we de Orkney’s dit zijn eilandjes boven Schotland en hier ligt de Noordelijkste stad van Groot Brittanie. We voeren hier dwars doorheen en hebben hier prachtige foto’s kunnen maken. Na deze eilanden verlieten we de Noordzee en voeren we de Atlantische Oceaan op.

Hierna zijn we naar een presentatie over Reykjavik geweest in het grote theater en daarna was het weer tijd voor het diner, wat we wederom in het buffetrestaurant hebben gedaan.

Na weer een koffietje zijn we naar boven gegaan, naar onze inmiddels vaste stek in de avond, want hier is het aardig rustig en kunnen we heerlijk zitten op loungestoelen en kunnen we onze dingen met foto’s en verhalen doen. Inmiddels kent het personeel hier onze naam en wat we precies drinken. Trouwens is al het personeel zeer vriendelijk en heel netjes en doet werkelijk alles voor je.

Morgen zitten we weer een dag op zee en we hebben inmiddels gezien dat vertraging is ingehaald en dat we zaterdag gewoon op de normale tijd in Reykjavik gaan binnenvaren.

Vanaf de Nieuw Statendam op de Atlantische Oceaan, een fijne avond,

Dees en Ben

670123B5-B2FA-407F-B5D0-01A4A8FECF7F9BA288E4-D0FC-4DCB-9F4D-DD03D755B290FB2E0D51-A9D4-446A-99AC-80244C833A5B3C39CA2B-69BD-4C53-A6D0-0B22D0A77FDC6D8D840A-9C6B-4D73-9D83-52F2858317779310112C-CFA7-4C60-8420-6454345F7743FE2C66ED-4D5E-4FC8-A51D-F23F1F5D6D06C4BF3AA2-0931-48F9-80A2-6E6042D8335713EF0DB6-B28E-4C09-A1BB-03ED771481E4D950005D-CD0E-4A06-92A2-EAF0C853AA82

1. Johan en Willy:
    9 augustus 2019
    Hoi Ben en Dees, weer een heel mooi verhaal en mooie foto's! Geniet van deze speciale dag op een speciale plek! Een fijne dag gewenst! Groetjes van ons!