Dag 7 Thee en treinreis

22 juli 2011 - Bandarawela, Sri Lanka

Vandaag was het alweer tijd om hotel 3 te verlaten. De 2 nachten in het Suisse hotel zijn alweer om. Op naar hotel 4. We gaan vandaag bergen beklimmen met de bus en we komen op het hoogste punt van Sri Lanka.

De wake up call kwam om half 7. Alle koffers weer inpakken, voor de deur zetten, ontbijten, uitchecken en weer in de bus.  De vorige dag was door onze reisleider aangegeven dat we in de ochtend nog even een stop zouden maken bij een stoffenwinkel. Hier verkopen ze sari's en sarongen. De nationale klederdrachten van de Sri Lankanen. In de winkel was veel personeel, in de hoop natuurlijk dat er veel gekocht zou worden.

We werdenuitgenodigd om sari's en sarongen aan te doen en een foto te maken. Een aantal uit de groep hebben dat gedaan met de nodige lachsalvo's. Het personeel deed leuk mee en was behulpzaam, want hoe moet je zoiets nou aandoen? Wij hebben toegekeken en foto's gemaakt.

Daarna weer verder met de bus. Eerst nog even tanken, want er moet voldoende benzine zijn voor op de bergen. De literprijs voor benzine is hier ongeveer 80 cent per liter. Dat is al vrij prijzig voor de Sri Lankanen. Eenmaal getankt op weg naar de bergen.

Er staat vandaag een bezoek aan de theeplantages op het programma en als de trein op tijd reis gaan we ook met de trein. Deze trein rijdt 3 keer per dag en het is maar de vraag hoe laat deze gaat. We zullen zien of we die gaan halen. In de avond komen we aan bij het nieuwe hotel waar we 1 nachtje blijven.

Eerste stop was dus bij de theefabriek, hier zagen we het hele proces vanaf dat de thee geplukt werd totdat deze klaar was voor gebruik. Erg leuk maar om te zien hoe ontzettend intensief het proces is, daar sta je niet bij stil als je je theezakje in het hete water doet maar inmiddels weten we hier nu alles van. Na de rondleiding kregen we een bakkie thee in het restaurant, dit was de beste thee van Sri Lanka en deze was echt heerlijk. We hebben trouwens ook de thee gezien welke naar Europa komt en dat noemen ze hier het afval haha. Na nog even te hebben rondgeneusd in de shop was het tijd om verder te rijden richting de lunch.

De lunch hadden we in een schitterend restaurant gelegen naast een grote waterval dus we aten met een schitterend uitzicht. Ben had weer geluk want het waren wederom sandwiches. Van en naar het restaurant moesten we overigens wel een beste bergetappe afleggen per voet omdat de bus niet bij het restaurant kon komen.

Na de lunch reden we verder en kwamen we hoger en hoger en reden we door prachtige berglandschappen. Uiteindelijk kwamen we aan in het dorpje Nuwarra Elija op 1882 meter hoogte, hier was het behoorlijk fris en wisten we ook weer even hoe het in Nederland was toen we weggingen. Na een korte stop bij een supermarkt reden we door naar het treinstation voor onze 2 uur durende treinreis naar ons volgende hotel.

De trein zou vertrekken om 16.00 maar had 10 minuten vertraging. Tsja wat zullen we zeggen over de reis, het zou een spectaculaire treinreis worden maar dit viel toch wel enigzins tegen, onderweg waren er veel tunnels en veel bos maar af en toe waren er ook mooie uitzichten te zien dit was wel erg mooi. De trein zelf zou bij ons zelfs te oud zijn voor het spoorwegmusuem en was heel smerig, zoals Ben zou zeggen in Nederland worden zelfs de goederen nog beter vervoert. Dit ritje hadden we beter met de bus kunnen doen dan hadden we waarschijnlijk ook meer gezien onderweg. Maar we zijn weer een ervaring rijker zullen we maar zeggen. Mopperen op de NS zullen we nooit meer doen. Vanaf het eindstation waren we met een kort stukje lopen in ons volgende hotel, op zich een net hotel al had het wat schoner gemogen.

Om 8 uur hadden we ons laatste diner met de hele groep dus met de reisleider, gids, buschaffeur en bijrijder. Na het diner hadden we nog een borrel en werd iedereen apart bedankt voor hun inspanningen voor ons in de afgelopen week en kregen ze van ons allen een grote fooi als dank voor een geweldige week. Hierna nam reisleider Dominique afscheid van ons aangezien hij niet mee gaat naar de zuidkust en kregen van hen alle 4 een mooie magneet als aandenken aan een schitterende rondreis.

Morgen vertrekken we richting de zuidkust van Sri Lanka voor het 2e deel van onze rondreis door Sri Lanka, namelijk de strandvakantie.

Groetjes van ons