Dag 6 Kandy

21 juli 2011 - Kandy, Sri Lanka

Goeieavond allemaal vanuit Kandy, inmiddels is het bij ons bijna vrijdag maar vlak voor het slapen nog even een verslag van dag 6 in het mooie Sri Lanka. Vandaag was weer een mooie dag met als afsluiting een supergezellige avond.

Morgen vertrekken we naar ons volgende hotel in Bandarawela, richting het zuiden van Sri Lanka. Onderweg gaan we door de bergen, richting 2000 meter hoog! Tussendoor bezoeken we ook nog een theeplantage en in de middag gaan we een treinreis door de bergen mits de trein natuurlijk rijdt en de Sri Lankaanse NS schijnt veel erger te zijn als de onze dus het zou zomaar kunnen dat de trein zomaar niet komt.

Tot snel en groetjes vanuit een heerlijk Kandy, Sri Lanka.

Verslag dag 6:

Vanochtend mochten we een klein beetje uitslapen en vertrokken we rond 09.00 met de bus vanaf ons hotel. Vandaag zouden we diverse dingen gaan zien en de eerste stop was bij de belangrijkste boedhistische tempel ter wereld, dit was vlakbij ons hotel en dus waren we snel op de plaats van bestemming.

Bij de tempel was een aardige beveiliging na een bomaanslag in 1998 door de Tamil Tijgers, we hadden dan ook weinig bij ons (was al geadviseerd door onze reisleider) en dus kon de hele groep snel door de beveiliging heen. Voor de tempel moesten eerst de schoenen uit (maar hier zijn we inmiddels al aan gewend in Sri Lanka) en daarna konden we de tempel op blote voeten in.

Binnen was net een dagelijkse ceremonie bezig en was het dus heel druk. Binnen in de tempel ligt de tand van Boedha maar die ligt achter diverse deuren en krijg je dus niet te zijn, je liep wel langs de ingang en als je geluk had ging die deur open en dan wellicht kon je misschien in de verte "iets" zien, maar uiteraard gebeurde dit niet.

Daarna hebben we verder de hele tempel bezichtigd en kregen we van onze gids Sammy een dvd met fotos wat. Het was heel mooi om allemaal te zien en de verhalen te horen alleen hadden wij hier onze bedenkingen bij. Maar al met al wel leuk en mooi om dit alles te zien en iedereen mag natuurlijk zo zijn eigen denkwijze hebben, ook hier in Sri Lanka.

Hier ging de reis verder met de bus richting een edelsteenslijperij in de bergen rond Kandy. Hier aangekomen kregen we eerst een film (in het nederlands) hoe het proces van het opgraven precies in zijn werk gaat en daarna kregen nog een uitleg over de diverse stenen en het slijpen en polijsten. En daarna konden we natuurlijk door naar de shop maar hier waren prijzen waar je zelfs in Nederland van zou schrikken dus hield iedereen de poen in de pocket en vertrokken we weer richting de bus voor de volgende stop bij de houtbewerkingfabriek verderop in de stad.

Hier was het principe hetzelfde, eerst een uitleg en rondleiding en daarna richting de shop, hier stonden leuke dingen echter waren ook hier de prijzen stevig geprijsd en dus verlieten ook hier de shop met lege handen, we blijven toch Nederlanders.

Hierna gingen we richting de mooiste botanische tuin in Sri Lanka en misschien wel van heel Zuid-Oost Azië. De wandeling in de tuin deden we in 2 delen met tussendoor een lekkere lunch met heerlijke sandwiches, even iets anders dan al die rijst al is zowel bij de lunch als het diner de keuze groot dus voor ieder is er wat bij. Daar is vooral 1 van ons 2 erg blij mee en iedereen weet wel wie. Maar over het algemeen is het eten erg goed en zijn vooral de toetjes heerlijk!

Na de wandeling gingen we even kort naar het hotel om daarna door te gaan naar een voorstelling van de Kandy dansers in de stad. Dit waren vroeger de dansers van de koning van Sri Lanka maar tegenwoordig zijn ze actief bij ceremonies in de tempel en doen ze dus voorstellingen. De voorstelling was leuk om te zien met veel muziek en dans, met maskers, vuur.

Na de show vertrokken we naar het hotel voor het diner. Tijdens het diner trad er een Mexicaans-Sri Lankaans bandje op met Engelse maar ook echte Sri Lankaanse muziek en dit werd gezelliger en gezelliger, zeker op het moment dat ze aan onze tafel stonden en we zelfs als groep onze gids Sammy zover kregen om samen met hun 1 van de populairste Sri Lankaanse te zingen, dit was helemaal een groot succes! Na afloop heeft een groot deel van de groep een cd van deze band gekocht, ook wij! Kortom het was weer een supergezellige avond.

1. Johan en Willy:
    21 juli 2011
    Hoi Ben en Dees,
    Hartstikke leuk om jullie verslag weer te lezen. Wij voelen helemaal met Ben en het eten mee ( zoals Jacco al zei: de toetjes zijn daar het lekkerste)maar zoals ik al zei: zie hem aan de nassi te krijgen dan kunnen we een keer naar de chinees!
    Heel, heel veel plezier daar en tot horens.
    Groetjes, Johan en Mams