Dag 10: Dagje Bergen

4 augustus 2016 - Norheimsund, Noorwegen

Vandaag hadden we besloten om een dagje te gaan naar Bergen, dit is de op 1 na grootste stad van Noorwegen en voor de Noren zelf is dit een wereldstad. Bergen heeft zo'n 250.000 inwoners, alleen Oslo is groter in Noorwegen.

Vanochtend hebben we eerst rustig ontbeten in het hotel en zijn daarna rond half 10 vertrokken naar Bergen voor een rit van zo'n 73 kilometer en dit duurt in Noorwegen dan zo'n 5 kwartier voordat die zijn afgelegd. De rit ging weer met veel dalen en klimmen en heel veel tunnels waar we door moesten want daar hebben ze er hier heel veel van. Toen we Bergen bereikte reden we het laatste stuk weer over een snelweg, dit klinkt gek maar voor inmiddels waren we een beetje vergeten hoe die eruit zagen, Overigens mag je hier op de snelweg ook niet harder dan 80 kilometer per uur.

Na 5 kwartier bereikten we Bergen en parkeerden we de auto in een parkeergarage aan de rand van de stad. Vanuit de parkeergarage liepen we richting het centrum van de stad wat een klein kwartier lopen was. Als eerste zijn we gegaan naar de Floibanen. Dit is een treintje dat steil naar boven rijdt naar de top van Mount Floyen, een berg van zo'n 320 meter hoog. Na even in de rij te hebben gestaan konden we het treintje in en waar we snel boven. Boven op de berg hadden we een geweldig uitzicht over Bergen en de omgeving rong Bergen. We konden veel mooie foto's maken en na een rondje te hebben gelopen en uiteraard weer wat souvenirs te hebben gekocht gingen we met hetzelfde treintje weer terug naar beneden.

Hierna liepen we verder door het centrum en kwamen we bij Bryggen. Dit zijn allemaal gekleurde huisjes welke op de werelderfgoedlijst staan, in deze huisjes zitten nu hotels, souvenirswinkeltjes en enkele andere winkeltjes. Na weer de nodige foto's en nog wat souvenirs hebben we nog wat door de stad gelopen en zijn daarna terug naar onze auto gegaan voor de rit terug richting Norheimsund.

Onderweg hebben we nog een paar stops gemaakt om foto's te maken van de watervallen die we tegen kwamen en van de mooie omgeving waar we door heen rijden. Ook merkten we goed wat het weer kan verschillen hier. Bij vertrek in Bergen was het behoorlijk beginnen te regenen maar bij ons hotel was het gewoon droog en was het heerlijk weer.

Morgen hebben we onze laatste dag in Norheimsund en gaan we nog wat laatste dingen in de omgeving bekijken en gaan we daarna ons langzaam voorbereiden op de reis terug naar de bewoonde wereld, richting Oslo.

Fijne avond vanuit Norheimsund,

Ben en Dees

Floibanen FloibanenBoven op Mount Floyen Boven op Mount FloyenBoven op Mount Floyen Ben en Dees boven op Mount Floyen Ben en Dees boven op Mount Floyen Boven op Mount Floyen BryggenBryggen BryggenBryggen  Waterval WatervalWaterval Fjord

Van reisblog naar fotoboek
reisdrukker.nl