Dag 9: Chateau Versailles en mooi weer

16 augustus 2014 - Cergy, Frankrijk

Vandaag zijn we weer vroeg gestart, met eerst een ontbijtje en daarna weer richting het metrostation om daar weer de bus en vervolgens de metro te nemen. Dit keer ging dit overigens vlekkeloos en zonder problemen.

De reis ging vandaag eerst naar Chateau Versailles, vanwege werkzaamheden (alweer) moesten we omreizen via het centrum van Parijs waardoor de reis wat langer duurder dan deze normaal zou zijn. Rond een uur of 11 waren we in Versailles en liepen we richting het Chateau. In de metro was het redelijk rustig dus dachten we dat zal wel meevallen, maar niets was minder waar. Bij het chateau stond een rij waar de rij van gisteren bij het Louvre een kleintje was. Wij denken dat de geschatte wachttijd zo'n 2 uur was, als het niet weer was. Hier hadden we weinig zin in, ook omdat dit in de brandende zon was want het was hier vandaag warm en zeer zonnig. Langs het chateau liepen we naar de tuinen en hier was geen wachtrij en konden we zo doorlopen.

De tuinen waren mooi, maar minder mooi als ze (bijvoorbeeld vorig jaar op tv bij de Tour de France) er op tv uitzien. Maar zeker de moeite waard om doorheen te lopen en dat hebben we dus ook ruimschoots gedaan en ook veel foto's gemaakt. Na een paar uur daar gelopen te hebben gingen we weer richting uitgang. De wachtrij bij de ingang was overigens alleen maar langer gelopen.

Vanuit Versailles namen we de metro terug richting centrum en daar hebben we het Pantheon bezocht. Dit is een grote kerk met normaal een gat in het dak, echter vanwege verbouwingen (daar zijn ze weer) was dit nu niet aanwezig. Hier hebben we weer een rondje gelopen en foto's gemaakt. Van de buitenkant konden we geen foto's maken want daar hielden vele mensen een pro-Palenstijnse demonstratie en hier hing geen al te prettige sfeer, ook gezien de zeer zeer veel aanwezige politiemensen.

Hierna weer terug naar de metro en nu zouden we gaan richting een Joods museum over de tweede wereldoorlog alleen is dit alleen open op maandag en dinsdag en was dit dus gesloten toen wij daar waren. Gelukkig was het metrostation voor de deur en konden we snel weer verder. De volgende halte was eigenlijk het hotel, maar hebben we een pit-stop gemaakt bij het Louvre omdat we wisten dat daar wc's waren aangezien die verder in Parijs verder erg schaars zijn.

Na de pit-stop bleek dat nu dus de rij bij het Louvre compleet verdwenen was en dat we daar zo naar binnen konden en dus hebben we onverwachts alsnog het Louvre bezocht. Hier hebben we lang niet alles gezien maar wel de belangrijke dingen zoals de Mona Lisa (te midden van panische Chinezen en Japanners want daar stikt het hiervan) en ook de Venus van Milo.

Na het Louvre was het een mooie tijd om naar het hotel te gaan aangezien we daarvoor nog wel steeds een stuk moeten reizen.

Morgen de laatste dag hier en dan staan er nog diverse dingen op het programma en willen we ook nog wat souvenirs kopen om de collectie thuis weer aan te vullen.

Groetjes,

Ben en Dees

Chateau Versailles Tuinen Chateau Versailles Tuinen Chateau Versailles Tuinen Chateau Versailles Tuinen Chateau Versailles Tuinen Chateau Versailles Chateau Versailles Pantheon Pantheon Louvre Louvre Mona Lisa Venus van Milo Louvre