Dag 5: Dagje Caen

12 augustus 2014 - Caen, Frankrijk

Na de lange reisdag van gisteren en de intensieve maar zeer indrukwekkende dag van gisteren hadden we besloten om het vandaag rustiger aan te doen en daarom een dagje in en om Caen te doen. Het was vandaag goed en zonnig weer, op sommige momenten was het ook behoorlijk warm.

Vanochtend stond de wekker ook iets later dan gisteren en na dat we wakker waren hebben we eerst ontbeten. Na het ontbijt zijn we eerst naar een winkelcentrum aan de rand van Caen geweest, hier hebben we een rondje gedaan en boodschappen gedaan bij een enorm grote Carrefour.

Vervolgens zijn we, nadat we de boodschappen hadden gedropt in het hotel, lopend richting het centrum van Caen gelopen, zo'n 10 minuten hier vandaan en hebben een rondje gelopen in en om Chateau Ducal, dit is oude vesting uit de middeleeuwen. Hierna wilden we ook nog langs wat winkels in het centrum, echter is hier zo goed als alles tussen 12.00 en 14.00 uur gesloten, dat zijn nog eens werktijden! We zijn daarom terug gegaan naar het hotel en hebben daar eerst gelunched.

Na de lunch hebben we toch maar even de auto gepakt, al was het maar voor 8 kilometer om richting Memorial Caen te rijden. Dit is een groot oorlogsmuseum over de gehele 2e wereldoorlog. Dit zag er op zich erg mooi en indrukwekkend uit en was groot en mooi opgezet, alleen hebben de Fransen een iets andere denkwijze over de oorlog dan bij ons in de geschiedenisboeken staat, maar dit wisten we al vanuit het oorlogsmuseum in Parijs.

Daarna hebben we nog rond gelopen in de tuin van het museum waar ze tuinen hadden die opgedragen waren aan de Amerikaanse, Canadese en Britse soldaten. Na nog wat foto's en een rondje door de shop zijn we weer terug gegaan naar het hotel. Door dat we op de TomTom een afslag hadden geweest zaten we ineens midden in het centrum van Caen, erg fijn! Uiteindelijk leidde de TomTom hier ons weer uit en kwamen we weer terug in ons hotel.

Vanuit het hotel zijn we weer de binnenstad in gegaan, inmiddels waren de Fransen weer uitgeslapen en waren de winkels weer open. We hebben wat souvenirs gekocht en zijn daarna doorgelopen naar het stadhuis van Caen. Dit is een heel mooi en immens gebouw wat vroeger een monnikenklooster was, nu is het het stadhuis van Caen en een hotel. Na weer wat foto's zijn we weer terug gegaan naar ons hotel. Al met al een redelijke rustige en relaxte dag.

Morgen gaan we nog 1 dagje Normandie doen, wat we precies gaan doen weten we nog niet maar waarschijnlijk de dingen waar we maandag nog niet aan toegekomen zijn.

Vanuit een inmiddels soms regenachtig Caen. Groetjes,

Dees en Ben

Kathedraal in Caen Overblijfsel bombardement Caen Memorial Caen

Memorial Caen Stadhuis Caen Samen voor stadhuis Caen

Stadhuis Caen Caen

1. Ron & Corry:
    13 augustus 2014
    Heel goed om een wat relaxter dag te houden, alhoewel jullie nog bepaald niet stil gezeten hebben. Nooit geweten dat de Fransen een heel ander verhaal over de oorlog hebben! Geniet nog van alles wat jullie zien en beleven!! Hartelijke groeten vanuit een heel zonnig Veenendaal.