Dag 6: Laatste dag Normandie

13 augustus 2014 - Caen, Frankrijk

Vandaag onze laatste dag in Caen en Normandië. Die begon, net zoals de afgelopen dagen, rustig op ons gemak met ontbijt in ons appartement. Na het ontbijt hebben we gekeken in welke volgorde we wat gingen doen en vertrokken we rond 10.00 uur uit ons hotel met een rit over de rondweg van Caen naar de botanische tuin van Caen. Dit hadden we gisteren ook al geprobeerd, echter was het parkeerterrein toen zo vol dat er geen auto meer bij kon, gelukkig was dit vandaag totaal anders, maar waarschijnlijk ook omdat we nu vroeg waren.

Dit is een groot park met allerlei verschillende tuinen. De tuinen liggen verspreid in het park en hier hebben we een aardige tijd door heen gelopen. Het was heerlijk weer met zon en niet te warm dus dat was helemaal perfect. Het hoogtepunt van de tuin was de rozentuin. Dit is een grote ronde tuin met een grote vijver met daarom heen allemaal rozen, dit zag er erg mooi uit. Ook is er in deze tuin een panoramapunt wat op een heuvel ligt, vanaf hier heb je een mooi uitzicht over een groot deel van Caen,

Hierna zijn we verder gereden, na eerst even getankt te hebben (1.51 per liter!), richting Arromanches-le-Bains. Dit is een klein plaatsje direct aan Zee met daarbij Gold Beach. De bedoeling was om hier ook het oorlogsmuseum te bezoeken. Echter in dit dorp was het zo enorm druk dat we in de wijde omtrek van het dorp de auto niet konden parkeren. Nu hebben ze ook in Normandië een gave om veel te kleine parkeerterreinen bij grote bezienswaardigheden te hebben, dus helaas konden we de auto nergens kwijt en besloten we door te rijden langs de kust richting andere plaatsjes.

We reden over de provinciale weg langs zee. Nu klinkt dit als een hele goede weg echter niets is minder waar, de wegen zijn hier zeer slecht (en de rijstijl van de Fransen overigens niet heel veel beter) dus hobbel en stuiter je alle kanten op, maar we moeten er wat voor over hebben. Overigens was onze auto voor de vakantie heel schoon, inmiddels ziet deze eruit alsof we al 6 dagen aan het rallyrijden zijn.

We reden verder richting Courcelles-sur-Mer en hier hadden we gelukkig wel een parkeerplaats en hebben we een stuk langs de zee gelopen. Het strand bij deze plaats was Juno Beach, ook 1 van de invasiestranden. Na weer wat foto's gemaakt te hebben reden we weer door en hebben we nog een paar stops gedaan langs de zee. Inmiddels waren we weer aardig op weg richting Caen en besloten we, ook met het oog op morgen, om terug te gaan richting hotel.

In Caen hebben we nog een rondje door de stad gelopen, een bakkie koffie gedaan en daarna zijn we weer terug gegaan naar ons hotel. Toen we net binnen waren begon het ook serieus te regenen en waren we dus mooi op tijd binnen.

Dit was onze laatste dag in Normandië, we hebben de afgelopen dagen heel veel gezien en veel gedaan en het is een mooie tijd hier geweest. Morgen vertrekken we aan het eind van de ochtend richting Parijs voor een rit van ruim 200 kilometer. Halverwege de middag hopen we dan aan te komen in ons volgende hotel aan de rand van Parijs.

Voor de laatste keer vanuit Normandië, groetjes,

Dees en Ben

Botanische tuin Caen Botanische tuin Caen Botanische tuin Caen