Weer thuis

31 juli 2011 - Woerden, Nederland

Hallo allemaal,

Ditmaal een bericht gewoon weer vanuit onze eigen huisje in Woerden.

Gistermiddag om 15.32 uur (2 minuten later dan planning, dus netjes) landen we weer op Nederlandse bodem na een hele lange en ook een zware reis.

Afgelopen vrijdag stonden we om 08.00 uur (Sri Lankaanse tijd) op, na een dag relaxen in het hotel werden we om 22.00 uur opgehaald door de bus die ons richting het vliegveld ging brengen, na een check of alle koffers er waren en nadat iedereen zijn vliegtickets had terug ontvangen vertrokken we rond 22.10 uur richting de luchthaven vlak boven hoofdstad Colombo.

Na onderweg vanuit de bus de laatste indrukken te hebben opgedaan van mooi Sri Lanka kwamen we rond 02.00 uur aan op de luchthaven, via het thuisfront hadden we al gehoord dat ons toestel vertraging had en pas rond 06.00 uur zou vertrekken(en niet zoals gepland om 05.40 uur), dus we hadden nog ruim de tijd om in te checken e.d. althans dat zou je denken. In Sri Lanka werkt dat toch even iets anders dan in Nederland, alleerst konden we pas rond 03.00 uur gaan inchecken, in de tussentijd heeft eerst de hele groep massaal de overgebleven Ruppies ingewisseld voor Euro's daar Ruppies niet uitgevoerd mogen worden.

Om 03.00 uur konden we eindelijk gaan inchecken en dit ging behoorlijk chaotisch en uiteraard hadden we weer de verkeerde rij gekozen dus dit duurde een hele tijd, maar gelukkig zaten we toch naast elkaar bij beide vluchten en zat ook de hele groep aardig bij elkaar.

Hierna was het door naar de paspoortcontrole, eerst moet je een formulier invullen dat je Sri Lanka weer verlaat (bij aankomst hadden we ook al zo'n formulier ingevuld) en daarna op naar de douane en ook dit duurde weer lang, uiteindelijk waren we hier rond 04.45 uur door, inmiddels waren we dus al bijna 3 uur op het vliegveld! Daarna door naar de gate, nog een controle (hier moesten schoenen uit maar vloeistoffen mogen gewoon het vliegtuig in!), daarna was het wachten op het vliegtuig, wat inderdaad vertraging had.

Iets na 06.00 uur stegen we op en namen we na 14 geweldige dagen afscheid van het mooie Sri Lanka en vlogen we richting Amman in Jordanie.

De vlucht was verre van rustig want na ongeveer 1 uur vliegen, toen we op 10 kilometer hoogte boven de Indische Oceaan zaten, kwamen we in zeer zware turbulentie terecht en dit hield zeker zo'n 1 1/2 uur aan, een verre van prettige situatie, bovendien werd Ben hier erg ziek van. Hierna keerde gelukkig de rust terug en landen we uiteindelijk om 09.35 uur (Jordaanse tijd) met een hele nette landing op de luchthaven van Amman in Jordanie, door meewind was de reistijd 45 minuten korter dan gepland, dus hadden we alle tijd voor het overstappen.

Inmiddels was Ben, op de vermoeidheid na (maar dat hadden we allebei), wel weer bijgekomen. Na de bekende controles was het op de gate wachten op de bus die ons naar het toestel zou brengen naar Amsterdam. In Amman was het ook snikheet, maar waar het in Sri Lanka hele vochtige warmte was, was het in Amman hele droge woestijnhitte die we voelden toen we met de trap het vliegtuig ingingen.

Uiteindelijk stegen we rond 12.00 uur (Jordaanse tijd) op en vlogen we richting Amsterdam. Na een rustige vlucht vlogen we rond 15.00 uur (NL tijd) het Nederlandse luchtruim binnen en werd de daling richting Schiphol ingezet, na nog een rondje over Nederland te hebben gevlogen gingen we met wat moeite door de dikke bewolking heen en zette het toestel om 15.32 uur de wielen op Nederlandse bodem, dit ging overigens met een harde landing, zo was er alle 4 de vluchten wel wat aan te merken, al kon in de meeste gevallen de piloot door de weersomstandigheden hier weinig aan doen.

Op Schiphol hadden we snel onze koffers en namen we afscheid van de groep waar we de afgelopen 16 dagen intensief mee hadden samen gereisd, in Sri Lanka hadden we onderling al geregeld dat 1 persoon alle mailadressen verzamelde en daarna een mail stuurt zodat we ook na de reis nog contact met elkaar kunnen hebben, om foto's uit wisselen maar ook gewoon om contact te houden omdat we met sommigen ook een goede band hebben opgebouwd. Het is wel even wennen dat je 16 dagen alles samen deed en nu weer iedereen zijn eigen weg gaat.

Vervolgens ging iedereen richting vertrekhal en familie en werden wij opgehaald door Johan en Wil (en Willem op de bagagekar) en na een lekker bakkie koffie vertrokken we richting Woerden en waren we eindelijk thuis. Thuis konden we na 23 uur reizen en 36 uur zonder slaap onze ogen bijna niet meer open houden.

Onze geweldige rondreis door Sri Lanka zit er weer op, op de blog zullen we de komende tijd nog foto's en verhalen plaatsen van onze fantastische rondreis door het prachtige Sri Lanka. Deze vakantie zullen was voor ons samen een bijzondere belevenis, eentje die we nooit meer zullen vergeten.

Iedereen bedankt voor de leuke reacties en voor het volgen van onze belevenissen in Sri Lanka!

Groetjes vanuit een koud (voor ons heel koud) Woerden,

Dees en Ben

1. Ron & Corry:
    31 juli 2011
    Hoi Ben en Dees, tjonge, wat een intensieve terugreis. Goed dat jullie de laatste dagen goed uitgerust waren, dan kun je er w.s wat beter tegen.
    Brr, die turbulentie is echt niet prettig. Nu nog een tijd lekker nagenieten in het nu nog koude Nederland. Wordt vanaf morgen beter!! Groetjes.